Thursday, January 19, 2012

Mengurangkan rasa rindu.

Assalamualaikum...
Aku memang tengah rindu seseorang sekarang ni. Seseorang yang belum pasti adakah dia jodoh aku. Kalau pun sebaliknya mungkin ada hikmah yang tersembunyi.


Rindu tu penyakit hati. Macam mana nak atasinya? 


1.Berusaha ikhlas dalam beribadah.
Jika seseorang benar-benar ikhlas menghadapkan diri pada Allah, maka Allah akan menolongnya dari penyakit rindu dengan cara yang tak pernah terdetik di hati sebelumnya. Cinta pada Allah dan nikmat dalam beribadah akan mengalahkan cinta-cinta lainnya.


2.Banyak berdoa pada Allah
Ketika seseorang berada dalam kesempitan dan dia bersungguh-sungguh dalam berdoa, merasakan perlunya Allah, niscaya Allah akan mengabulkan doanya. Termasuk di antaranya apabila seseorang memohon pada Allah agar dilepaskan dari penyakit rindu dan kecintaan yang terasa di hatinya. Penyakit yang menyebabkan dirinya gundah gulana, sedih dan sengsara.


3.Menyibukkan diri 
Dalam situasi tiada kerja biasanya seseorang lebih mudah untuk berangan memikirkan orang yang ia cintai. Dalam keadaan sibuk luar biasa berbagai pikiran tersebut mudah untuk lenyap begitu saja. Ibnul Qayyim pernah menyebutkan nasihat seorang sufi yang ditujukan pada Imam Asy Syafi’i. 


Ia berkata, “Jika dirimu tidak tersibukkan dengan hal-hal yang baik (haq), pasti akan tersibukkan dengan hal-hal yang sia-sia (batil).


ps: Rindu kat mak ayah atau yang halal dengan kita tak pe...:)

No comments:

Post a Comment