Sunday, December 04, 2011

Perkara yang Wajib kita sibukkan untuk diri sendiri.

Selepas solat magrib tadi. Aku bace blog kakak ni. Memang best lama dah aku follow dia. Aku harap kakak ni tak marah sebab aku copy paste kat blog dia. Kakak jangan marah ye. Saya suka baca blog akak dan saya nak kongsi dengan kawan-kawan yang lain. :)

Link ke blog beliau : pencintaALLAH

Antara perkara-perkara yang wajib kita sibukkan untuk diri sendiri :


1- Jika manusia sibuk memperbanyakkan amal, maka hendaklah kamu sibuk  menyempurnakan sebaik-baik amal.
2- Jika manusia sibuk dengan perkara-perkara sunat, maka hendaklah kamu sibuk menyelesaikan perkara-perkara fardhu.
3- Jika manusia sibuk memperbaiki perkara-perkara zahir, maka hendaklah kamu sibuk memperbaiki perkara-perkara batin.
4- Jika manusia sibuk mencari kesalahan orang lain, maka hendaklah kamu sibuk mencari kesalahan diri sendiri.
5- Jika manusia sibuk mencari kesenangan dunia, maka hendaklah kamu sibuk mencari kemakmuran Akhirat.
6- Jika manusia sibuk mencari keredhaan dunia, maka hendaklah kamu sibuk mencari keredhaan Akhirat.
Kitab Tanbihul Ghafilin. Jilid 1 & 2 . M/S : 849.

No comments:

Post a Comment